Componist van o.a.

BIG CITY
&
GROLSCH-reclame

Clous van Mechelen

"Muzikaal, geniaal, origineel"

 

 

Zijn muziek is bekender dan hijzelf: Big City en de Grolsch-reclame (‘iedereen dacht dat het van Vivaldi was’)
Wim T.Schippers en anderen over de duizendpoot der duizendpoten:
Clous van Mechelen.
’Hij heeft een idioot gevoel voor muziekstijlen’

Clous van Mechelen… wie was dat ook alweer ?
Wie hem ziet, of zelfs maar zijn stem hoort, weet: dat is Jan Vos.
Tenminste, iedereen die ooit iets meekreeg van het radioprogramma Ronflonflon (met Jacques Plafond).

Clous van Mechelen (geboren 1942) is van huis uit muzikant, maar vooral duizendpoot. En hoewel zijn naam zelden voorop staat, kent iedereen zijn composities als de titel genoemd word. Van Mechelen schreef zelfs een aantal hits.

Op zijn zestiende speelde hij samen met Hans Dulfer in het Amsterdams Quintet, een formatie met East Coast Jazz.
Dulfer: “Ik kende hem via Theo Deken die net als Clous uit Amsterdam-Zuid kwam. Clous had allerlei connecties, waardoor we regelmatig optredens hadden. In 1958 had je het Elvis Presley-festival in Cinema Royal op de Nieuwendijk, georganiseerd door café-eigenaar Pim Maas senior. Het was een verkiezing van de Nederlandse Elvis, de winnaar was uiteindelijk Pim Maas junior, dat was het niveau. Wij zijn gediskwalificeerd omdat we helemaal niks van Elvis speelden. Voor ons was het gewoon een optreden. Dat soort dingen regelde Clous.
Clous loopt nooit met zijn hits te koop. Daardoor is hij denk ik ondergewaardeerd. Maar hij is ontzettend muzikaal, hoewel hij altijd doet alsof hij nergens verstand van heeft. En hij roept nooit hoe leuk die oude tijd was, dat is ook een goede eigenschap. Want zo leuk was het allemaal niet.”

Na het conservatorium te hebben afgerond (klarinet, bijvak piano)
tourde Clous met jazz- en latin-formaties door Europa.

 
 

Ook trad hij een tijdlang op met de Amsterdamse rock-formatie The Sharks met de later bekend geworden Tol Hansse, waarmee frequent Duitsland werd aangedaan en ook en passent nog een paar singeltjes werden gemaakt.

Fotograaf Paul Hufwas ook een van die connecties. Hij richtte in 1965 Paul Huf Film Associates op, waarmee hij bioscoop-en radiocommercials maakte. Van Mechelen had inmiddels het conservatorium afgerond (klarinet, bijvak piano) en met jazz-en latin-formaties door Europa getoerd. Hij werd Hufs huiscomponist.
Huf: “Clous was bevriend met de zoon van mijn eerste vrouw en kwam wel bij ons thuis. Hij was toen al geweldig origineel en muzikaal. Wij maakten bioscoopfilmpjes voor bijvoorbeeld Stuyvesant en Pall Mall. Het bekendste van Clous is die Grolsch-muziek. Iedereen dacht dat dat Vivaldi was, maar het was Van Mechelen.”

Behalve sympathiek noemt iedereen die hem kent Van Mechelen een verbluffend muzikant.
Hij speelt bijna alle instrumenten en heeft inmiddels een eigen opnamestudio.

Naast werk voor commercials schreef hij bovendien filmmuziek voor onder anderen Theo van Gogh en nam hij eind jaren zeventig vier elpees op met Hans van Tol, alias Tol Hansse.
De single van het eerste album werd een grote hit die zo nu en dan weer de kop op steekt: Big City

In die tijd schreef hij ook liedjes met Wim T.Schippers voor personages als Barend Servet en Sjef van Oekel. Ook hiervan bereikte een aantal nummers de hitlijsten, zoals Prima de Luxe en Waar moet dat heen?
Met Schippers en Paul Haenen bedacht Van Mechelen de liedjes voor de Bert en Ernie-cd’s.
Wim T.Schippers weet van de meeste dingen die ze samen bedachten niet meer wat van Van Mechelen was en wat van hemzelf: ”Clous is geniaal. Hij heeft een idioot gevoel voor de gekste muziekstijlen zonder dat je eerst een plaat hoeft te laten horen om na te spelen of zo. Je kan bij wijze van spreken een jaartal noemen en hij speelt iets wat precies klinkt als dingen die je kent uit die tijd. Ik heb zelf de neiging dingen te bedenken die indruisen tegen muzikale wetten en ik merk dat hij dat eigenlijk wel prettig vindt. Ik doe het zelfs gewoon expres, maar hij komt altijd met iets leuks. Ik merkte dat hij zich op de bühne ook goed voelde. Dus zo kwam Jan Vos in zijn leven. Daar zit hij nu voor zijn leven aan vast. Andere mensen hebben me dat wel eens kwalijk genomen, maar ja, als een karakter geen succes heeft is het ook niet goed. En ik hoop gauw weer eens iets met Clous te doen.”

De liedjes op de Margreet Dolman-cd zijn eveneens van zijn hand, zoals Ik ben een beetje misselijk. (Bron: Varagids 20 augustus 2001)

 
 

Naast het schrijven van al deze soorten muziek, speelt Clous veel jazzmuziek op zijn saxofoon.

Op 30 oktober 2003 is zijn laatste prachtige jazz-cd "Songs for Sale" uitgebracht door
Munich Records
.
Op deze cd werkt hij samen met zangeres Colette Wickenhagen.
De laatste jaren werken zij steeds vaker samen aangezien zij beiden een grote liefde hebben voor de mainstream-jazz. Oftewel zoals Colette zegt: "We gaan gewoon lekker samen...!"
Eind 2001 werd het plan opgevat om een aantal van de stukken die zij zo graag samen spelen op een album te zetten. Doel van beide muzikanten was, een cd maken die hun liefde voor de oude standards weergeeft en zoveel muzikaal genot uitstraalt, dat hij zowel luid (!) als ook zacht op de achtergrond gedraaid kan worden. Een ode aan al die prachtige jazz-songs die er door de jaren heen geschreven zijn.
Samen met Nick van de Bos - piano, George van Deijl - bas en Menno Veenendaal - drums, zijn ze er in geslaagd een heerlijke cd te maken.
De CD is op vescheidene plaatsen op het internet te bestellen en te downloaden:
" Songs for Sale"
Colette Wickenhagen & Clous van Mechelen - 2 CC & Company - ACE - BMCD 341

Of klick op de foto van de CD, dan komt u op de cd-infopagina van Colette. Daar staat meer informatie over hoe u de cd kunt bestellen. Daar kunt u ook wat muziek (MP3) beluisteren. U kunt ook rechtstreeks naar de CD Shop of de Download Shop

   
Stukje uit de liner notes van Jan Rensen:
"..... Ik heb de opnamen inmiddels een paar keer beluisterd en steeds weer vallen me nieuwe details op. Van die kleine, ondefinieerbare momenten in de timing, de melodievoering, de interactie met de saxofoonlijn…, stuk voor stuk vondsten waar je als argeloze luisteraar nauwelijks een vinger op weet te leggen, maar die bij uitstek muziek onderscheidend maken. Dit is waar musiceren om gaat. Dit is wat luisteren naar muziek zo'n belevenis maakt.
Colette doet het natuurlijk niet in haar eentje. Clous van Mechelen biedt zo fantastisch tegenpartij, en het ritmetrio is zo inspirerend en solide, dat risicodragende improvisaties eenvoudigweg niet kunnen uitblijven...."
 
Stukje uit de liner notes van Lex Lammen:
"..... Een paar jaar geleden verscheen hij met zijn tenorsaxofoon in "Elsa's" om zich moeiteloos aan te sluiten bij ons huistrio, dat daar de dinsdagavonden muzikaal opluistert. Zijn voorkeur bleek te liggen bij Rock 'n Rollins met af en toe een zacht zoevende ballad als contrast. Bovendien werkte zijn enthousiasme aanstekelijk en dat doet het gelukkig nog steeds, zoals ook op deze plaat duidelijk te merken valt....."

2003
 
2009 /
   
 
 


Downloadshop

 

Meer info Clous:

Clous van Mechelen

http://www.popinstituut.nl/muzikanten/clous_van_mechelen.2688.html

Wikipedia_Clous_van_Mechelen

Clous van Mechelen_songteksten_Musicfrom

Muziek_BigCity_GemeenteArchiefAmsterdam

Dolf Brouwers Bottom Frame

Nederlandse Film Database

Nationaal Jeugd Musical Theater

Film_De Zwarte Ruiter

Adèle Bloemendaal_Sam Sam

Little Shop Of Horrors_musical

Narnia_Jeugd Musical_componist_Clous van Mechelen

De Nationale WetenschapsQuiz Junior

Vakmanschap is Meesterschap_ Grolsch Reclame!

Winnaars Gouden Notekraker_ 1993_ Clous winnaar

Video_Aardappel Anders_interview met Clous

Sjef van Oekel Discografie_componist_Clous van Mechelen

Wim T. Schippers Discografie_componist_Clous van Mechelen