Recensies:
Album: Songs
For Sale
|
|
|
|
|
|
|
2004
/ Jan Rensen:
Voor wie Colette Wickenhagen kent, althans voor wie haar dènkt
te kennen, nou goed: voor mij dan, is deze
cd een grandioze verrassing. Colette was immers de verpersoonlijking van
het ritme en de blues, van de fysieke jazz, van de haast tastbare overtuigingskracht.
Die is op dit album niet verdwenen, maar er is iets aan toegevoegd. Of
beter: een onderdeel van haar kwaliteit is zo uitvergroot dat het boven
alle andere kwaliteiten uitsteekt: poëtische zeggingskracht. De muziek
die ik van haar kende dwong je in beweging te komen; de muziek op deze
cd dwingt je te gaan zitten en ademloos te luisteren. (Waarbij je je op
een goed moment realiseert dat er onwillekeurig toch iets beweegt aan
je lijf.)
Colette vroeg me een hoofdtelefoon op te zetten, me te laten inspireren
door de sfeer, en daar dan een mooie tekst over te schrijven. Maar dat
lukt me niet. Want als ik zo intens luister - en de muziek is ernaar dat
die intensiteit alleen maar toeneemt - dan schieten woorden tekort. Het
plezier in muziek, het oprechte genot, is dan niet meer in een mooi stukje
te vangen. De nu volgende zinnen zijn dus onderdeel van een noodplan.
Het eerste wat opvalt bij het ter hand nemen van het cd-hoesje is natuurlijk
het repertoire. Vijftien overbekende, je zou haast zeggen uitgekauwde
classics. En daar zit precies het geheim. Colette behandelt de songs als
nieuw ontdekte vondsten. Ze declameert de woorden en zinnen alsof die
uit een geliefde gedichtenbundel afkomstig zijn, ze zingt de melodie alsof
die spontaan bij haar opkomt, perfect passend over het ritme en de dictie
van de tekst.
Het is - hoe tegenstrijdig
het ook mag ogen - die haast onbevangen benadering die herinneringen aan
de traditie oproept. Herinneringen aan Sarah Vaughan nu en dan, aan Ella
Fitzgerald. Vluchtig, niet overheersend, maar de verwantschap is er onmiskenbaar.
Het komt niet over als een poging tot imitatie of een te nadrukkelijke
beïnvloeding, maar veel meer als steeds weer de oprechte eerste beleving
van een nieuw lied, dat inhoudelijke betekenis heeft. Vergeet het uitgekauwde,
vergeet het overbekende; dat is wat Colette deed en dat is wat haar hetzelfde
startpunt bood als haar illustere voorgangers.
Dat is de verwantschap die we horen: authenticiteit.
Ik heb de opnamen inmiddels een paar keer beluisterd en steeds weer vallen
me nieuwe details op. Van die kleine, ondefinieerbare momenten in de timing,
de melodievoering, de interactie met de saxofoonlijn…, stuk voor
stuk vondsten waar je als argeloze luisteraar nauwelijks een vinger op
weet te leggen, maar die bij uitstek muziek onderscheidend maken. Dit
is waar musiceren om gaat. Dit is wat luisteren naar muziek zo’n
belevenis maakt.
Colette doet het natuurlijk niet in haar eentje. Clous van Mechelen biedt
zo fantastisch tegenpartij, en het ritmetrio is zo inspirerend en solide,
dat risicodragende improvisaties eenvoudigweg niet kunnen uitblijven.
Maar dat die steeds weer tot een fascinerend goed einde gebracht worden,
dat is toch echt de verdienste van de opnieuw verrassende en betoverende
zangeres zelf.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 /
Henk Romijn Meyer:
Ik
heb me in deze donkere dagen moeiteloos laten wegsmelten bij de Songs
for Sale CD - Ik heb ze allemaal aangeschaft!
Er straalt zoveel plezier uit de songs ook al zijn ze soms triest –
het plezier dat zij beleeft aan het geven van plezier – alsof ze
van geen ophouden wil weten.
Ze gaat zo overtuigend haar eigen kant uit met ze, en Colette laat ook
weer eens horen dat classics niet voor niets classic zijn geworden. Ze
zingt I got it bad verdrietig maar ook zo dat je kunt horen dat ze zich
weer uit de impasse zal redden om That Old Devil aanstonds de baas te
zijn.
De begeleiding, of liever haar partnership met Clous is ideaal. Hij speelt
mooi ruig, bijvoorbeeld op "No more blues" – Colette zingt
meer slepend, en of ze zo tot in lengte van dagen zou willen doorgaan!
Ik hoop dat het lukt!
|
|
2004 /
HVT / René de Cocq:
Colette Wickenhagen heeft een zekere reputatie
in het circuit als vertolkster van een vitale vorm
van bluesy jazz, of jazzy rhythm and blues. Op
dit album kiest ze onder de hoede van
saxofonist/arrangeur Clous van Mechelen voor
een behoorlijk jazzgerichte aanpak, met een flinke
dosis lef maar gelukkig zonder enige vorm van
pretentie. Wickenhagen heeft een aangenaam
lichtbruin stemgeluid en beschikt over een hoogst
trefzekere timing.
Van Mechelen (ook bekend van zijn talrijke
pasticheproducties in het kader van de ontregelende programma’s
van Wim T. Schippers, denk maar eens aan de roemruchte periode rond Sjef
van Oekel en consorten, en het radioprogramma Ronflonflon) is hier terug
bij zijn oude liefde, de tenorsaxofoon, en laat horen dat hij het jazzvak
niet is verleerd.
De twee, die elkaar goed aanvoelen, worden effectief ondersteund door
een ‘company’ bestaande uit pianist Nick van den Bos, bassist
George van Deijl en drummer Menno Veenendaal.
Het wiel van de vocale jazz wordt hier niet op-
nieuw uitgevonden, maar het draait wel heel soepel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004
/ Bussum / Langs de Lijn / Henk de Boer:
Colette
Wickenhagen, die is gezegend met een dijk van een stem, vormt samen met
Clous van Mechelen, wiens saxofoonspel zelfs wanneer hij ingetogen speelt
de onderliggende power laat horen, een goed stel. Wanneer ergens van synergie
sprake is dan is het hier wel. Ze worden bovendien op niveau bijgestaan
door de veelzijdige Nick van den Bos op piano, George van Deijl op bas
en Menno Veenendaal op drums, die zich moeiteloos aan alle solistische
escapades weten
aan te passen.
Beiden hanteren bovendien een
ruim scala aan expressies en het is daarmee ook geen muziek die als een
zomerbries voorbij waait, maar die integendeel alle aandacht opeist. Wat
me vooral zo bevalt is de fantastische wijze waarop de tenor van
Clous de zangeres ondersteunt, soms met fraaie klanktapijten op de achtergrond
of in betrokken duetten waarbij beiden laten horen inderdaad heel verschillende
registers te kunnen bespelen. Colette laat daarbij ook overtuigend horen
te kunnen scatten.
De keuze van de 15 songs levert
veel herkenbaars op, zonder dat je het gevoel hebt dat het hier om een
standaard repertoire gaat. Een derde is afkomstig van de reus Cole Porter
waaronder uiteraard de (bijna) titelsong ‘Love For Sale’,
maar aarnaast zijn er songs van Billie Holiday, Duke Ellington, Carlos
Jobim en Jon Hendricks. Hier niets van de geraffineerde distinctie van
Nancy Morano, maar eerder een lekkere swingende vurige deken waarmee je
je lekker warm omhult… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004
/ Showbizzinfo:
Je hebt van die schijven waarvan
je niet genoeg
kunt krijgen. 2CC & Company zijn samen
verantwoordelijk voor deze kroonjuweel. Ruim
een uur lang het mooiste wat er dit jaar is
verschenen van deze Nederlandse jazz artiesten.
Vijftien geweldige nummers met meer dan
voortreffelijk zangwerk van Colette Wickenhagen.
Once I loved en Love for Sale zijn de kroonjuwelen van deze CD maar natuurlijk
ook de andere nummers zijn het beluisteren meer dan waard. Geniet van
het geluid van 2CC & Company. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2005
/ Muziekpodia.nl / Jan Klupper:
SONGS FOR SALE
Colette & Clous
2003 Munich records BV
Bezetting: Clous van Mechelen (s), George van Deijl (b), Nick van den
Bos (p),
Menno Veenendaal (d) en the great Colette Wickenhagen (vocal).
Mogen we dat zeggen; the great
Colette? Absoluut. Haar enthousiasme en toewijding voor muziek heeft een
professionele mainstream-jazz plaat van eigen bodem voortgebracht. Met
gemak en een groot gevoel voor ritme zingt Colette standards van o. a.
Cole Porter. “Night And Day” bijvoorbeeld en “Love For
Sale” waarnaar de titel van deze CD duidelijk linkt. Het samenspel
tussen de overige muzikanten maakt het luisteren naar deze muziek spannend
en inspirerend. Gelijk al in het eerste nummer: “Once I Loved”
blijft ook de mix met Bossa Nova, en de invloed van Stan Getz niet achterwege.
Allemaal bekend maar toch uniek, omdat alle muzikanten het aandurven te
improviseren en de nummers op eigen manier benaderen. In tegenstelling
tot haar eerste CD is deze om op de achtergrond te draaien, maar je kan
er ook lekker voor te gaan zitten. Op zichzelf brengt de band steevaste
volle arrangementen waar je al voldoende van kan genieten. De zuivere,
warme en genuanceerde stem van Colette, als een aangename klankgeur, is
zeker een toegevoegde waarde.
(redactie MuziekPodia
)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2007
/ Hongarije / Mihály Czékus
COLETTE & CLOUS & COMPANY: SONG FOR SALE
De “geheimzinnige”
afkorting Colette & Clous verbergt de namen van de Nederlandse duo
Colette Wickenhagen en Clous van Mechelen. Colette heeft in 1986 de professionele
wereld van dansproducties omgewisseld voor die van jazz/blues zangeres.
In de afgelopen meer dan 20 jaar heeft ze met alle mogelijke formaties
opgetreden (duo, trio, quartet, quintet, sextet en big band).
De saxofonist Clous van Mechelen
is al lange tijd een centrale figuur binnen het Noord-Europese jazz-leven.
Zijn naam is aan de album “Song for Sale” verbonden als muzikant,
producent en geluidsingenieur.
Het album is een 15 nummers
tellende, met een zorg samengestelde standaard jazz collectie. De titel
van de album is een allusie naar het lied “Love For Sale”
van Cole Porter – tevens te beluisteren. In de collectie zijn de
liederen van Porter in meerderheid, vijf composities zijn aan zijn naam
verbonden. Daarnaast zijn er van Hendricks (“No More Blues”),
door Ellington (Ï Got It Bad And That Ain’t Good”) tot
Holliday (“That Old Devil Called Love”) bijna van ieder “grote”
iets te horen.
De band is doortrokken door
enthousiasme. De luisteraar realiseert zich niet waar hij zich precies
bevindt op de ladder van presence, want de band manifesteert zich voor
de luisteraar als live-zijnde. Soms is alles zo levensecht, dat de luisteraar
zich vergist en gebaart naar de ober voor een glaasje, alsof hij zich
in een hete jazz club zou bevinden.
De “Songs For Sale” CD is een goed voorbeeld om te laten zien/horen
hoeveel nieuwe kleuren en mogelijkheden nog verborgen liggen in de al
ontelbare variaties voortgebrachte jazz evergreens.
Originele
Hongaarse recensie:
HIFI PIAC Portál en op deze site bij de recensies (link bovenaan deze
pagina).
Vertaling door: Reka Deuten Makkai. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2007
/ Brazilië / Marcelo Tchechenistky
CD –
Songs For Sale / Colette Wickenhagen & Clous van Mechelen.
Het is lastig om te
beginnen aan een bespreking over iemand op de artistieke weg, waarvan
ik denk dat die de perfectie benadert. Ik doel in deze recensie op Colette
Wickenhagen. Haar stemgeluid doet me denken aan de onvergetelijke grondleggers
van de vocale jazz. Bovendien combineert zij dit geluid met haar indrukwekkende
gevoel voor “swing”, kenmerkend voor deze van oorsprong marginale
muziekvorm, zodanig tot een aureool van vrijheid, dat haar keuze voor
deze vorm van expressie respect afdwingt.
Colette koos op deze CD standards die haar de ruimte geven deze vrijheid
ten toon te spreiden, waardoor we, paradoxaal genoeg, juist worden gegrepen.
Ik vroeg me, al luisterend naar deze delicate muziek af, of Mevr. Colette
geen andere wegen wil exploreren buiten de traditionele Jazz, gegeven
haar meesterschap in deze stijl beschouw ik haar als geslaagd.
Zij doet het niet alleen. De groep die haar begeleidt, bestaat uit 4 briljante
muzikanten, die van deze CD een magistraal werk maken en een voorbeeld
zijn voor vele vocalisten die willen innoveren maar de weg kwijt zijn.
Ik beweer: Colette is een grote. Zij verdient het om te worden gerekend
tot de selecte groep van de beste Jazz zangeressen van dit moment.
Zij wordt op deze CD begeleid door Clous van Mechelen op saxofoon, Nick
van den Bos op piano, Menno Veenendaal op drums en George van Deijl op
contrabas, hij speelt ook accordeon en vibrafoon als het nodig is. Ze
bereiken een ideaal geluid om Colette te begeleiden. Ik raad aan om te
genieten, speciaal als aperatief, van “Frim Fram Sauce”, “Night
and Day”, en “Can’t we be friends”. Onvergetelijk.
Zorg dat je ‘m krijgt, het beste cadeau wat je voor iemand anders
of jezelf kan kopen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|